Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13087/2872
Title: THE EFFECT OF MEASURES TAKEN IN THE SCOPE OF COVID-19 ON FLIGHT DELAYS: THE CASE OF ISTANBUL AIRPORT
Other Titles: COVID-19 KAPSAMINDA ALINAN TEDBİRLERİN UÇAK GECİKMELERİNE ETKİSİ: İSTANBUL HAVALİMANI ÖRNEĞİ
Authors: Tutkun, Ayberk
Ateş, Savaş Selahattin
Issue Date: 2022
Abstract: Baggage handling services make up a significant portion of the airline passenger transportation system's services. Air passenger transportation, unlike other modes of transportation, allows passengers to save time. It's one of the things passengers think about when making choices. The time it takes to travel is directly affected by delays in baggage delivery or flow. This could eliminate the time savings that air transportation has provided to its passengers. Some rules have changed as a result of the coronavirus pandemic. One of them was discovered as a result of the pandemic circular. It is forbidden to take cabin baggage with passengers, and it is requested that the baggage be sent under the plane, according to the circular. This change also exposed a condition that could cause problems with baggage flow. Problems with baggage flow may have an impact on the time benefit. Due to the drop in flight frequency at several airports during the pandemic period, this study was scheduled to be conducted at Istanbul Airport, and it was conducted on international lines due to the interruptions experienced on domestic lines and the decreased number of passengers. In this study, international baggage transactions at Istanbul Airport were simulated using the Arena Trial program using data obtained through the interview method. As a result, during the Airport Pandemic Measures and Certification Circular, there was an increase in the time it took for bags to get to aircraft.
Bagaj elleçleme işlemleri havayolu yolcu taşımacılık sisteminde gerçekleşen işlemlerin önemli bir kısmını içermektedir. Havayolu yolcu taşımacılığı diğer ulaşım araçlarından farklı olarak yolculara zaman faydası sağlamaktadır. Yolcuların tercihlerini yaparken dikkate aldıkları faktörler arasında yer almaktadır. Bagaj tesliminde ya da akışında yaşanacak aksaklıklar ise direkt olarak seyahat süresini etkilemektedir. Bu durum havayolu taşımacılığının yolcularını sunmuş olduğu zaman faydasını ortadan kaldırabilir. Koronavirüs salgınıyla birlikte bazı kurallarda değişiklik yaşanmıştır. Bunlardan bir tanesi de salgınla birlikte yayınlanan genelge sonucunda gerçekleşmiştir. Genelge kapsamında kabin bagajları yolcuların yanına alması yasaklanmış, bagajların uçak altına göndermesi istenmiştir. Bu değişiklik de bagaj akış sürecini aksatabilecek bir durumu ortaya çıkarmıştır. Bagaj akışında meydana gelebilecek aksaklıklar da zaman faydasını etkileyebilecektir. Bu çalışma, pandemi döneminde birçok havalimanında gerçekleşen uçuşların sıklıklarının düşmesi sebebi ile İstanbul Havalimanında yapılması planlanmış, iç hatlarda yaşanan aksamalar ve yolcu sayılarının daha az olması sebebiyle de dış hatlarda yapılmıştır. Yapılan bu çalışmada İstanbul havalimanı dış hatlar bagaj işlemleri görüşme yöntemiyle alınan veriler ışığında Arena Trial programı ile simüle edilmiştir. Bunun sonucunda Havaalanı Pandemi Tedbirleri ve Sertifikasyonu Genelgesi döneminde bagajların uçaklara ulaşma sürelerinde artış yaşandığı görülmüştür.
URI: https://doi.org/10.51513/jitsa.1076884
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TlRFek1EQXhNUT09
https://hdl.handle.net/20.500.13087/2872
ISSN: 2636-820X
2636-820X
Appears in Collections:TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu

Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

8
checked on Oct 3, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.