Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13087/1447
Title: Ardyanmalı bir turbofan motorunun çok amaçlı parçacık sürü yöntemiyle optimizasyonu
Other Titles: Optimization of an afterburning turbofan engine with multi objective particle swarm method
Authors: Oruç, Rıdvan
Baklacıoğlu, Tolga
Turan, Önder
Issue Date: 2020
Abstract: Bu çalışmada, MATLAB programı kullanılarak karışık akımlı ve ardyanmalı kavramsal turbofan motorunun parametrik analizi gerçekleştirilmiştir. Bypass oranı (?) ve fan sıkıştırma oranının (?c') sırasıyla 0,4? ? ?1,3 ve 1,2? ?c' ?2,1 olduğu değer aralığında motor performans parametreleri olan itki özgül yakıt tüketimi (SFC), özgül itki (ST) ve toplam verim (no) amaç fonksiyonları, hem ardyanmalı hem de ardyanmasız durum için optimize edilmiştir. Analiz için kavramsal bir turbofan motor kullanılmıştır. Optimizasyon yöntemi olarak parçacık sürü optimizasyonu (PSO) ve çok amaçlı parçacık sürü optimizasyonu (MOPSO) kullanılmıştır. Literatürde bu konuda MOPSO ile herhangi bir çalışma olmadığından bu çalışma, turbofan motorunun parametrik analizinde MOPSO yönteminin kullanıldığı ilk çalışmadır. Ardyanmalı durumda SFC, ST ve no için optimum değerler ? ve ?c' nün sırasıyla 0,4 ve 1,2 olduğu değerlerde sırasıyla 52,4025, 1013,3 ve %21,13 olarak bulunmuştur. Ardyanmasız durumda SFC, ST ve no için optimum değerler sırasıyla 20,8887, 658,3483 ve %30,1234 olarak bulunmuştur. Ardyanmasız durumda SFC, ST ve no için optimum değerleri sağlayan ? ve ?c' ikilileri sırasıyla (1,3 ile 1,2), (0,4 ile 1,2) ve (1,3 ile 1,2) olarak bulunmuştur.
In this study, design analysis of mixed flow conceptual turbofan engine was accomplished by the use of MATLAB program. Thrust specific fuel consumption (SFC), specific thrust (ST), and overall efficiency (no) objective functions, which are the parameters indicating engine performance, were optimized both “with” and “without” afterburner cases throughout the range where bypass ratio and fan pressure ratio vary between 0.4? ? ?1.3 and 1.2? ?c' ?2.1, respectively. A conceptual turbofan engine was utilized for the analysis phase. Particle swarm optimization (PSO) and multi objective particle swarm optimization (MOPSO) modeling approaches were used so as to achieve the optimum solution. Since there is no study with MOPSO in the literature on this subject, this study is the first study using MOPSO method in parametric analysis of turbofan engine. The optimal values of SFC, ST ve no for the “with afterburner” condition were found 52. 4025, 1013.3 and %21.13 respectively, with ? and ?c' being 0.4 and 1.2 respectively. The optimal values of SFC, ST ve no for the “without afterburner” condition were found 20.8887, 658.3483 and %30.1234 respectively. ? ve ?c' pairs, which providing the optimum values for SFC, ST and no for the “without afterburner” condition, were found to be (1.3 and 1.2), (0.4 and 1.2) and (1.3 and 1.2) respectively.
URI: https://doi.org/10.17341/gazimmfd.498061
https://hdl.handle.net/20.500.13087/1447
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/390925
ISSN: 1300-1884
1304-4915
Appears in Collections:Makine Mühendisliği Bölümü Koleksiyonu
Scopus İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
WoS İndeksli Yayınlar Koleksiyonu

Show full item record

CORE Recommender

WEB OF SCIENCETM
Citations

3
checked on Jun 22, 2022

Page view(s)

34
checked on Oct 3, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.